Als je als docent jouw studenten actief bij de les betrekt, is de kans groot dat ze tot beter leren komen. Interactie leidt tot een grotere betrokkenheid, betrokkenheid tot motivatie, motivatie tot resultaat.
Op dit moment wordt er binnen het Summa College hard gewerkt aan een plan voor activerende didactiek of activerend leren. Dit plan biedt docenten handvatten waarmee zij in de les met hun studenten aan de slag kunnen. Het brengt de ‘good practices’, zoals die op dit moment al overal te vinden zijn, in beeld. Deze good practices zijn vertaald naar filmpjes die als kant-en-klare tools direct kunnen worden ingezet.
Apps
Een andere tool, én een eerste aanzet naar activerend leren, is de nieuwe smartphone die begin april aan alle medewerkers van het Summa College is verstrekt. Voor docenten biedt de nieuwe smartphone vele mogelijkheden voor in de lessen. Er zijn diverse apps waarmee afwisselende werkvormen in de lessen kunnen worden toegepast.
Video’s
Je treft good practice-video’s aan onder de Toolbox. Dit gebeurt in de vorm van videoportretten van docenten die ruime ervaring hebben met het toepassen van verschillende online tools in hun lespraktijk. Naast de good practices worden er ook instructievideo’s gedeeld, waarin diverse online tools en hun werking worden besproken. Stap voor stap wordt uitgelegd wat de tools kunnen en hoe je ze in de lessen kunt toepassen.